My neighbor has petroglyphs in her backyard
‘My neighbor has petroglyphs in her backyard’
Arubaans cultureel erfgoed in conflict met uitsterven bedreigde rotstekeningen in de Arubaanse achtertuinen
Schrijvers
Billy Zhao
Natusha Croes
Harold Kelly
Lithografie en drukwerk
Robstolk Amsterdam
Kunstenaar & Verkooppunten
kaasverhuur@gmail.com
Instagram@kaasverhuur
www.sjoerdmartens.nl
Verspreid over vijf jaren documenteerde Sjoerd Martens de voorheen heilige plaatsen in Aruba. Het project begon als een zoektocht naar de wortels van zijn uit Aruba afkomstig geliefde en resulteerde in een uniek tijdsbeeld. De petrogliefen en pictogrammen uit het Indiaanse verleden maken tegenwoordig deel uit van contrasterende praktijken. “Het bekrassen van de rotstekeningen met initialen of liefdesboodschappen kent geen uitzonderingen, ze zijn gelegen aan het zwembad in de achtertuin of parkeerplaats waar niemand naar omkijkt. In de meest tragische gevallen dreigen zij vernietigd te worden.”Met het portretteren van de recentelijke ontwikkelingen rondom dit cultureel erfgoed hoopt Martens het voor de volgende generatie te vereeuwigen en erfgoedbescherming in Aruba stimuleren.
Contrasterende praktijken
In de afgelopen eeuw heeft Aruba een uitgebreide gedaanteverwisseling ondergaan: de economische welvaart door de olie-industrie en later toerisme hebben het paradijselijke eiland voorgoed veranderd. Het primitieve landschap vol cactussen en rotsblokken is vervangen door betonnen gebouwen en asfaltwegen. Het zijn juist deze rotsblokken en grotten die de rotstekeningen uit het inheemse verleden herbergen. Een eigenaardige ontwikkeling, nu het inheemse verleden een belangrijk onderdeel is van de hedendaagse Arubaanse identiteit. Dit cultureel erfgoed vormt als overblijfsel en beeld van dit verleden een onmisbare schakel. Ironisch genoeg worden deze zelfde inheemse erfenissen nauwelijks gespaard of wettelijk beschermd tegen vandalisme en bouwwoede.
Onzekerheden
Met deze artistieke documentatie van het archeologische onderwerp betreedt Martens een postkoloniale conversatie over de inheemse bevolking, cultureel erfgoed, en bredere hedendaagse ervaringen van identiteit. Martens' beelden roepen een existentiële verwondering op over onze relatie tot het voorgeslacht, onze relatie tot de natuurlijke wereld en de tijdelijkheid van ons levende soort. Ze stellen ons de vraag: wat blijft er over? De documentatie is vervaardigd met de mobiele telefoon om het alledaagse karakter van het onderwerp te versterken, maar vooral de complexiteit te vertalen naar een beeld dat spreekt met een nieuwe generatie.
Fotorealistische collages, poëzie en wetenschappelijke verdieping Het fotoboek zet het steeds veranderende landschap stil. Martens laat door het gemengde gebruik van poëtische documentaire fotografie en fotorealistische collages de grenzen vervagen tussen natuur, cultureel erfgoed en eigendom. De collages onttrekken zich aan de archeologische sites, en maken het karakter van de rotstekening tastbaar. Martens onderzoekt hiermee wat inheemse beeldmakers inspireerde op dezelfde plaats in contrast met het heden.
Het fotoboek wordt begeleid met teksten in Papiaments en Engels. Introductie door Billy Zhao, performance curator en schrijver van Marina Abramovic Institute, poëzie van de Arubaanse performance kunstenares Natusha Croes, en wetenschappelijke verdieping over de Arubaanse rotstekeningen door Harold Kelly, archeoloog van Nationaal Archeologisch Museum Aruba.
Het fotoboek is verkrijgbaar bij o.a. Architectura & Natura (Amsterdam) Athenaeum Boekhandel Zuidoost (Amsterdam) Athenaeum Spui (Amsterdam) Boekhandel Dominicanen (Maastricht) Boekhandel Hijman Ongerijmd (Arnhem) Boekhandel Roelants (Nijmegen) De Utrechtse Boekenbar (Utrecht) DeWit & VanDorp (Oranjestad) Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) Erasmus Bookstore (International library supplier, Amsterdam) Eye Filmmuseum (Amsterdam) Foam (Amsterdam) Huis Marseille, Museum for Photography (Amsterdam) Museum Arnhem (Arnhem) National Archaeological Museum Aruba (Oranjestad) Nederlands Fotomuseum (Rotterdam) San Serriffe (Amsterdam) Scheltema (Amsterdam) Stedelijk Museum (Amsterdam) Vide Books (Rotterdam)
over Sjoerd Martens
“Sjoerd Martens (1993, Nijmegen) maakt beelden die de subliminale beleving van leefomgevingen en de sporen van menselijk gebruik verweven. Zijn oog is dat van een onschuldige toeschouwer met een forensisch doel, want deze vondsten zijn alomtegenwoordig en worden in het dagelijks leven vaak over het hoofd gezien. Door deze ontmoetingen vast te leggen, vereeuwigt hij een moment van blijvende of voorbijgaande aard. Martens' onderzoek naar deze menselijke sporen in de natuur leidde hem naar de documentatie van pictogrammen en petrogliefen op Aruba. Deze onverwachte benadering van archeologische beelden is nieuwsgierig, zintuiglijk en boeiend.“