Farm Food Family
FOODDESIGN EVENT FARM FOOD FAMILY VAN KATJA GRUIJTERS BESTAAT UIT NEGEN STREEKPRODUCTEN DIE SAMEN DE IDENTITEIT VORMEN VAN DE ACHTERHOEK. VOOR DIT EVENT MAAKTEN WIJ DE CAMPAGNE.
De Achterhoek beschikt over specifieke flora, fauna, landschappen, gewassen, producten, gepassioneerde boeren, telers en producenten. Vooruitstrevende ontwikkelingen voor vraagstukken rond duurzaamheid, ketenvorming, circulariteit en verspilling zijn er in volle gang. Reden om iedereen bij de agro en food sector in deze regio te betrekken. Op een smaakvolle manier!
Fooddesigner Katja Gruijters verdiepte zich in de historie van de streekproducten van de Achterhoek in opdracht van het Cultuur en Erfgoedpact Achterhoek. In dit pact werken negen gemeenten samen aan de identiteit en vitaliteit van de regio. Dat zijn Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doesburg, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk.
Het verbindende thema is ‘familie’. Dat verwijst natuurlijk naar ‘naoberschap’: het charmante Achterhoekse systeem dat mensen nog altijd aanmoedigt om een beetje naar elkaar om te zien. Katja Gruijters traceerde families van ingrediënten en gewassen. Elke familie koppelde ze aan een gemeente op basis van historische, inhoudelijke of agro-technische gronden. Zo ontstond dit project, dat in het seizoen 2019/2020 Achterhoekse ingrediënten en producten in de spotlights zal zetten en jongeren, ouderen, inwoners, bezoekers, consumenten, producenten, scholieren, studenten en vakspecialisten door middel van events en workshops bij elkaar zal brengen.
Interview in de Volkskrant over Farm Food Family met fooddesigner Katja Gruijters